Ons aanbod
Leerachterstand en -stoornissen
Kinderen met leerproblemen of leerstoornissen hebben het moeilijk met schoolse vaardigheden zoals lezen, spellen en/of rekenen. Dit kan gaan om problemen bij het automatiseren, maar ook bij het aanleren van vaardigheden of technieken. Aanvankelijk spreken we over leerproblemen. Via therapie gaan we terug naar de basis van het probleem zodat we hierop kunnen verder bouwen. Wanneer deze achterstand via therapie niet kan worden weggewerkt, spreken we over een leerstoornis (dyslexie, dyscalculie).
U kan bij ons terecht voor begeleiding van:
- Lees- en/of spellingsproblemen (dyslexie): moeite met technisch lezen, begrijpend lezen, automatiseren van spellingsregels…
- Rekenproblemen (dyscalculie): problemen met getallenkennis, bewerkingen, automatisatie van tafels…
Taalontwikkelingsstoornissen
De taalontwikkeling van kinderen loopt via bepaalde stadia. Bij een aantal kinderen kent deze ontwikkeling een vertraagd of afwijkend verloop. Taalproblemen kunnen zich voordoen in zowel het begrijpen als het produceren van de taal. Kinderen kunnen moeite hebben met het correct vormen van zinnen, het vinden van de juiste woorden om te gebruiken of het begrijpen van complexe instructies. Deze problemen kunnen invloed hebben op het schools functioneren.
Bij kinderen die meertalig opgroeien zijn deze moeilijkheden aanwezig in alle talen.
U kan bij ons terecht voor begeleiding van kleuters en lagere schoolkinderen om de communicatieve vaardigheden te verbeteren. Dit kan inhouden dat we werken aan het vergroten van de woordenschat, het verbeteren van zinsstructuren, het ontwikkelen van luistervaardigheden en het bevorderen van communicatievaardigheden in het algemeen.
Spraakklankstoornissen
Bij de spraakontwikkeling leren kinderen stap voor stap klanken vormen en uitspreken om deze daarna ook te gebruiken in woorden. Bij een spraakklankstoornis worden bepaalde klanken niet of foutief gevormd of vervangen door andere klank.
U kan bij ons terecht voor begeleiding van:
- Fonetische articulatiestoornissen: Kinderen beheersen de klank nog niet of op een foutieve manier, bijvoorbeeld vervormen de s-klank (lispelen) …
- Fonologische articulatiestoornissen: Kinderen gebruiken de geïsoleerde klank correct, maar in een woord nog niet. Hierbij passen ze een fonologisch vereenvoudigingsproces toe. Voor al deze processen geldt dat ze het meest frequent voorkomen bij de jongste kinderen en afnemen met de leeftijd. Blijven ze persisteren, dan bieden wij therapie aan.
OMFT
Oromyofunctionele therapie (OMFT) is een oefentherapie die gericht is op het herstellen van een verstoord evenwicht in het functioneren van de spieren in en om de mond. Afwijkende mondgewoonten kunnen namelijk het evenwicht tussen de spieren in en om de mond onderling verstoren.
OMFT wordt ingezet bij afwijkende mondgewoonten zoals:
- Mondademen
- Duimzuigen, vingerzuigen en/of speenzuigen
- Tongpersen
- …
U kan bij ons terecht voor begeleiding van:
- Leesproblemen/dyslexie: technisch lezen, begrijpend lezen, ..
- Spellingsproblemen/dysorthografie
- Rekenproblemen/procedurele, visuospatiële, getallenkennis- en semantische geheugendyscalculie (o.a. problemen met getallenkennis, bewerkingen, tafels, meten en metend rekenen, ..)
De taalontwikkeling van kinderen loopt via bepaalde stadia. Bij een aantal kinderen kent deze ontwikkeling een vertraagd of afwijkend verloop. Taalproblemen kunnen zich voordoen in zowel het begrijpen als het spreken van de taal. We onderscheiden moeilijkheden in de taalvorm, de taalinhoud en het taalgebruik. Uiteraard kunnen deze tekorten in de taal ook invloed hebben op het schools functioneren. Een taalontwikkelingsstoornis kan ontstaan zonder duidelijke oorzaak (primaire taalontwikkelingsstoornis). Wanneer kinderen een verstoorde taalontwikkeling hebben ten gevolge van een andere stoornis (bv. gehoorstoornis), spreken we over een secundaire taalontwikkelingsstoornis.
U kan bij ons terecht voor begeleiding van:
- Kleuters & lagere schoolkinderen: taalvorm, taalinhoud, taalgebruik (o.a. woordenschatuitbreiding, zinsbouw, ..)
- Lagere schoolkinderen: ondersteuning van schoolse vaardigheden (verhaalbegrip, woordenschat WO, ..)
Bij de spraakontwikkeling leren kinderen stap voor stap klanken vormen en uitspreken, om deze daarna ook te gebruiken in woorden. Op vijfjarige leeftijd moeten alle klanken verworven zijn. Wanneer er na die leeftijd nog steeds problemen zijn met bepaalde spraakklanken, spreken we van een articulatiestoornis. Wanneer deze van motorische aard zijn, is dit een fonetische articulatiestoornis. Een myofunctionele stoornis kan gepaard gaan met een articulatieprobleem. Hieronder verstaan we foutieve orale gewoonten en afwijkend mondgedrag, zoals mondademing, duimzuigen, infantiel slikken, tongpersen, …
U kan bij ons terecht voor begeleiding van:
- Fonetische articulatiestoornissen: /s/, /r/, /t/, /d/, /z/, …
- Fonologische articulatiestoornissen
- Schisisproblemen
OMFT wordt ingezet indien er sprake is van een of meer van de onderstaande verschijnselen.
- Mondademen
- Duimzuigen, vingerzuigen en/of speenzuigen
- Verkeerde stand van tanden, kiezen of kaken
- Na orthodontische of kaakcorrigerende behandelingen
- Spraakmoeilijkheden zoals lispelen of slissen
- Moeilijkheden met slikken of eten
- Smal en hoog verhemelte
- “slappe” lipspanning
- Verkeerde tongpositie in rust (bv.: een tong die naar buiten hangt)
- Kaakgewrichtsklachten
Voor logopedische begeleiding van leer- en taalstoornissen een tegemoetkoming voorzien door de ziekenfondsen mits een doktersvoorschrift. Bij articulatiestoornissen kan u eventueel rekenen op de aanvullende verzekering van uw ziekenfonds. Uw therapeut informeert u graag over de mogelijkheden.